آموزش زبان خارجی و عوامل افت تحصیلی
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 38
آموزش زبان خارجی و عوامل افت تحصیلی
عواملی که در افت تحصیلی دانش آموزان در درس زبان انگلیسی دخیل هستند را می توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد. 1- بازدارنده های درونی و 2- بازدارنده های بیرونی موثر در عدم یادگیری و زبان آموزی یا افت تحصیلی. مسلما این تقسیم بندی فقط برای سهولت در توضیح و تبیین دلایل موثر درامر یادگیری و یا عدم یادگیری زبان انگلیسی مطرح است شاید این علت ها چنان به هم پیچیده باشند که به سادگی نتوان به تقسیم بندی مشخصی دست یافت. چرا که ریشه در پیچیدگی رفتار و حالات روحی و روانی نوع انسان دارد.
قبل از پرداختن به علل عدم یادگیری و افت تحصیلی در زبان انگلیسی، تعریفی از افت تحصیلی بدست می دهیم، «نورشاهی» افت تتحصیلی را اینگونه تعریف می کند: «...اصطلاح افت تحصیلی (Wastage) را ضایعات مربوطه به دانش آموز یا دانشجو در نظام آموزشی از نظر طولانی تر شدن زمان تحصیلی یا ترک تحصیل تا پایان دوره پیش بینی شده دانسته اند... می توان گفت افت تحصیلی یا اتلاف به صورت های زیر در آموزش و پرورش آشکار می شود: الف) افت تحصیلی بر اثر قصور نظام اجتماعی در فراهم آوردن آموزش و پرورش همگانی، ب) افت تحصیلی بر اثر قصور نظام آموزشی در آوردن کودکان، نوجوانان و جوانان به داخل نظام آموزش و پرورش، نگهداری افراد در داخل نظام آموزشی، برقراری هدف ها و برنامه های متناسب آموزش و پرورش و دستیابی کارآمد به هدف ها و برنامه های نظام»
در بین عوامل گوناگون موثر در یادگیری شاید هیچ یک به اندازه «انگیزه» یا علاقه از جایگاه ویژه ای برخوردار نباشد. وجود انگیزه در موفقیت هر کار ی از جمله در یادگیری زبان خارجی یا زبان آموزی مهمترین عامل است منظور از انگیزه یا انگیش به گفته گرجیان... «داشتن یک نیاز جسمانی یا نیاز روانی و اجتماعی است که شخصی را برای نیل به هدف به حرکت وامیدارد تا در پرتو آن به ارضاء نیاز خود پرداخته و در اثر دستیابی به هدف در خویش احساس رضایت نماید» وی در ادامه می افزاید «میزان و نوع انگیزش در کیفیت و کمیت فرایند یادگیری نقش تعیین کننده ای دارد و معلم زبان در دادن انگیزش به زبان آموز در یادگیری زبان انگلیسی نقش عمده ای ایفا می کند»
در این میان نقش معلم در ایجاد انگیزش و دادن آگاهی به زبان آموزان بسیار مهم است متاسفانه آن چیزی که معلمان در عمل با آن روبرو و حتی زبان آموزان سطح آموزش عالی گرفتار آن هستند ناآگاهی ازهدف و علت و «چرایی» یادگیری زبان خارجی است تا چه رسد به «چگونگی» آن! این وظیفه معلمان از ابتدایی گرفته تا دبیرستان است است که دانش آموزان را با هدف و کاربردهای آینده هریک از موارد درسی کاملا آگاه نمایند تا موجب دلگرمی و تحریک دانش آموزان برای فراگیری درسهای موردنظر از جمله زبان انگلیسی شود.
عکس این موضوع نیز لطمات جبران ناپذیری را بر پیکره آموزش و پرورش وارد می آورد ممکن است معلم هدف یادگیری درس مورد نظر را روشن نموده باشد ولی دانش آموزان به علتی بی انگیزه باشند که بدان نیز اشاره خواهد شد.
بی شک عامل دیگری که اگر نگوییم بیشتر بلکه به انازه همان عامل پیشین در پیشرفت یا افت تحصیلی موثر است «نبود یا پایین بودن انگیزه» در میان معلمان است. اگر بپذیریم معلم شاداب و با انگیزه در کار آموزشی خویش موفقتر از معلمی مضطرب، ناراحت، آشفته و بی انگیزه یا کم انگیزه خواهد بود، در این صورت هم باید بپذیریم که حتما عواملی چند در اضطراب و یا نگرانی معلم نقش دارند که باید برای شاداب و با انگیزه نگهداشتن این قشر عوامل منفی را باید از بین برد. شخصیت و رفتار معلم سازنده شخصیت و رفتار شاگرد است. این موضوع به ویژه در دوران نوجوانی و جوانی چشمگیرتر است. بنابراین معلمی که می خواهد برشاگردان اثر مثبت بگدارد خود باید از شخصیتب متعادل و سالم برخوردار و از لحاظ مادی هم تامین باشد.
نداشتن «هدف» هم باعث پایین آمدن و کاهش انگیزه برای انجام بهتر کارها می شود هدف شاید بیشتر از دیگر امور در آموزش و پرورش و یادگیری موثر باشد چون در آموزش و یادگیری با روان، طرز نگرش و روحیه زبان آموز سرکار داریم.
امروزه تمامی متخصصین آموزش زبان هم در این موضوع اتفاق نظر دارند که هدف و انگیزه اهمیت خاصی در برنامه آموزش و یادگیری و یا عدم یادگیری دارد. انگیزه و هدف باعث می شود که زبان آموز توجه خاصی به مطلب یا مطالبی که به وی آموزش داده می شود بنماید در نتیجه مطالب را بهتر فرا خواهد گرفت.
استفاده از برنامه و روش تدریس غلط هم نتایج نامطلوبی به بار خواهد آورد. بطور مثال ممکن است گاهی پدر و مادر زبان آموز و حتی جامعه توقع و انتظار نادرستی از زبان آموز خویش و همچنین از معلن و نهاد آموزشی داشته باشند در حالی که هدف نهایی زبان اموزی به ویژه در سطح راهنمایی و متوسطه چیزی غیر از آن است که اکثر ما انتظار از آن داریم طبق گفته ب.و.بلباف «...درباره پایان دوره یادگیری زبان خارجی هدف تسلط مطلق نیست بلکه لحظه ای است که پس از آن شخص بتواند کمابیش روان
سایر محصولات :
آموزش زبان خارجی و عوامل افت تحصیلی
آموزش زبان خارجی و عوامل...
پاورپوینت ارزش پولپاورپوینت ارزش پول...
آموزش بزرگسالان در جهانآموزش بزرگسالان در جهان...
پاورپوینت اردشیر سیروسپاورپوینت اردشیر سیروس...
آموزش بزرگسالان 20صآموزش بزرگسالان 20ص...
آموزش برای همه 16 صآموزش برای همه 16 ص...
پاورپوینت ارتباط بین سود و قیمت سهام 22 اسلایدپاورپوینت ارتباط بین سود و...
آموزش الکترونیکیآموزش الکترونیکی...
آموزش اثر بخش معلم از نظر گوردون 11صآموزش اثر بخش معلم از نظر...
آموزش ابتدایی 10 صآموزش ابتدایی 10 ص...
آموزش ، تشویق ، تنبیهآموزش ، تشویق ،...
آموزش 27 صآموزش 27 ص...
پاورپوینت ادبیاتپاورپوینت ادبیات...
آلودگی محیط زیست 10صآلودگی محیط زیست 10ص...
آلودگی آب آلودگی هوا 14صآلودگی آب ...
پاورپوینت اخلاق عدالت رفتار منصفانه در مدیریت منابع انسانیپاورپوینت اخلاق عدالت رفتار منصفانه در...
آشنایی با تاسیسات الکتریکیآشنایی با تاسیسات...
پاورپوینت اجزای تشکیل دهنده دانشکده معماریپاورپوینت اجزای تشکیل...
آشنایی با برخی مفاهیم و واژه های مورد عمل در بازرگانی خارجیآشنایی با برخی مفاهیم...
پاورپوینت اثرات پسمانده های بر اکوسیستم های آبیپاورپوینت اثرات پسمانده های بر...
آشنایی با برخی مفاهیم اساسی حسابداری مدیریت هزینه یابی برمبنای فعالیت، ارزیابی متوازن و ارزش افزوآشنایی با برخی مفاهیم اساسی حسابداری مدیریت...
آشنایی با حسابداریآشنایی با حسابداری...
پاورپوینت اثرات زلزه بر ساختمانپاورپوینت اثرات زلزه بر ساختمان...
آسیا 30 صآسیا 30 ص...
مبانی نظری و پیشینه مدیریت کیفیت فراگیرمبانی نظری و پیشینه...
آزمون های تشریحیآزمون های تشریحی...
پاورپوینت اتوماسیون در تولید سنسورهاو کاربرد آنهاپاورپوینت اتوماسیون در تولید سنسورهاو کاربرد آنها...
آزادی فردی و حدود آن در حکومت اسلامی 18 صآزادی فردی و حدود آن...
پاورپوینت ابوالحسن میرعمادیپاورپوینت ابوالحسن میرعمادی...
آرتریت 6صآرتریت 6ص...
دانلود پاورپوینت بازاریابی خدماتدانلود پاورپوینت بازاریابی خدمات...
پاورپوینت ابعاد و استانداردهای مدارس راهنماییپاورپوینت ابعاد و استانداردهای مدارس...
آرتروز 12صآرتروز 12ص...
آرایه های ادبیآرایه های ادبی...
پاورپوینت آیا در جامعه دهه امروزی حجابپاورپوینت آیا در جامعه دهه امروزی حجاب...
آرایه های ادبیآرایه های ادبی...
پاورپوینت آنتونی گائودیپاورپوینت آنتونی گائودی...
آرایه های ادبی 16 صآرایه های ادبی ...
آرامش به جای استرس امتحان 16صآرامش به جای استرس...
پاورپوینت آموزش نرم افزار TOPSISپاورپوینت آموزش نرم افزار TOPSIS...
آدمی و میکروبها 6صآدمی و میکروبها 6ص...
آداب و رسوم و گویش نیشابوری 31صآداب و رسوم...
پاورپوینت آلوار آلتوپاورپوینت آلوار آلتو...
آداب و رسوم خراسان 50 صآداب و رسوم...
پاورپوینت آلدوروسیپاورپوینت آلدوروسی...
آثار فعالیت انسان در بیابان 3صآثار فعالیت انسان...
آثار ضایعات محصولات کشاورزی بر جنبه های مختلف اقتصادیآثار ضایعات محصولات کشاورزی بر جنبه های...
پاورپوینت آلاینده هاپاورپوینت آلاینده ها...
آتشفشان ها 50صآتشفشان ها 50ص...
پاورپوینت آشنایی با رادیوپاورپوینت آشنایی با...
گیاهان تیره نعناعیان 55 صگیاه ریحان 13 ص
گیاه چغندر قند 28 ص
گیاهان آپارتمانی 60 ص
برق
برق 10ص
بررسی نقش رسانههای جمعی(با تاکید بر تلویزیون) در الگوپذیری و رفتار کودکان
بررسی وضعیت فروش محصولات چرمیسبک (داخلی – خارجی)
بررسی وضعیت فعلی مدیریت بازار فیروزه صادراتی استان خراسان و ارائه راهکارههای مناسب جهت افزایش صاد
آویشن 55 ص
قاعده ضمان ید
کلمات کلیدی :یادگیری بان بان نگلیسی بان موز انش موزان بان ارجی موزش بان نظام موزشی یادگیری laquo حصیلی نگیزه موزان پرورش موزشی نگلیسی رنامه
- ۹۶/۰۸/۱۲