etopli

  • ۰
  • ۰

آموزش زبان خارجی و عوامل افت تحصیلی

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 38

آموزش زبان خارجی و عوامل افت تحصیلی

عواملی که در افت تحصیلی دانش آموزان در درس زبان انگلیسی دخیل هستند را می توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد. 1- بازدارنده های درونی و 2- بازدارنده های بیرونی موثر در عدم یادگیری و زبان آموزی یا افت تحصیلی. مسلما این تقسیم بندی فقط برای سهولت در توضیح و تبیین دلایل موثر درامر یادگیری و یا عدم یادگیری زبان انگلیسی مطرح است شاید این علت ها چنان به هم پیچیده باشند که به سادگی نتوان به تقسیم بندی مشخصی دست یافت. چرا که ریشه در پیچیدگی رفتار و حالات روحی و روانی نوع انسان دارد.

قبل از پرداختن به علل عدم یادگیری و افت تحصیلی در زبان انگلیسی، تعریفی از افت تحصیلی بدست می دهیم، «نورشاهی» افت تتحصیلی را اینگونه تعریف می کند: «...اصطلاح افت تحصیلی (Wastage) را ضایعات مربوطه به دانش آموز یا دانشجو در نظام آموزشی از نظر طولانی تر شدن زمان تحصیلی یا ترک تحصیل تا پایان دوره پیش بینی شده دانسته اند... می توان گفت افت تحصیلی یا اتلاف به صورت های زیر در آموزش و پرورش آشکار می شود: الف) افت تحصیلی بر اثر قصور نظام اجتماعی در فراهم آوردن آموزش و پرورش همگانی، ب) افت تحصیلی بر اثر قصور نظام آموزشی در آوردن کودکان، نوجوانان و جوانان به داخل نظام آموزش و پرورش، نگهداری افراد در داخل نظام آموزشی، برقراری هدف ها و برنامه های متناسب آموزش و پرورش و دستیابی کارآمد به هدف ها و برنامه های نظام»

در بین عوامل گوناگون موثر در یادگیری شاید هیچ یک به اندازه «انگیزه» یا علاقه از جایگاه ویژه ای برخوردار نباشد. وجود انگیزه در موفقیت هر کار ی از جمله در یادگیری زبان خارجی یا زبان آموزی مهمترین عامل است منظور از انگیزه یا انگیش به گفته گرجیان... «داشتن یک نیاز جسمانی یا نیاز روانی و اجتماعی است که شخصی را برای نیل به هدف به حرکت وامیدارد تا در پرتو آن به ارضاء نیاز خود پرداخته و در اثر دستیابی به هدف در خویش احساس رضایت نماید» وی در ادامه می افزاید «میزان و نوع انگیزش در کیفیت و کمیت فرایند یادگیری نقش تعیین کننده ای دارد و معلم زبان در دادن انگیزش به زبان آموز در یادگیری زبان انگلیسی نقش عمده ای ایفا می کند»

در این میان نقش معلم در ایجاد انگیزش و دادن آگاهی به زبان آموزان بسیار مهم است متاسفانه آن چیزی که معلمان در عمل با آن روبرو و حتی زبان آموزان سطح آموزش عالی گرفتار آن هستند ناآگاهی ازهدف و علت و «چرایی» یادگیری زبان خارجی است تا چه رسد به «چگونگی» آن! این وظیفه معلمان از ابتدایی گرفته تا دبیرستان است است که دانش آموزان را با هدف و کاربردهای آینده هریک از موارد درسی کاملا آگاه نمایند تا موجب دلگرمی و تحریک دانش آموزان برای فراگیری درسهای موردنظر از جمله زبان انگلیسی شود.

عکس این موضوع نیز لطمات جبران ناپذیری را بر پیکره آموزش و پرورش وارد می آورد ممکن است معلم هدف یادگیری درس مورد نظر را روشن نموده باشد ولی دانش آموزان به علتی بی انگیزه باشند که بدان نیز اشاره خواهد شد.

بی شک عامل دیگری که اگر نگوییم بیشتر بلکه به انازه همان عامل پیشین در پیشرفت یا افت تحصیلی موثر است «نبود یا پایین بودن انگیزه» در میان معلمان است. اگر بپذیریم معلم شاداب و با انگیزه در کار آموزشی خویش موفقتر از معلمی مضطرب، ناراحت، آشفته و بی انگیزه یا کم انگیزه خواهد بود، در این صورت هم باید بپذیریم که حتما عواملی چند در اضطراب و یا نگرانی معلم نقش دارند که باید برای شاداب و با انگیزه نگهداشتن این قشر عوامل منفی را باید از بین برد. شخصیت و رفتار معلم سازنده شخصیت و رفتار شاگرد است. این موضوع به ویژه در دوران نوجوانی و جوانی چشمگیرتر است. بنابراین معلمی که می خواهد برشاگردان اثر مثبت بگدارد خود باید از شخصیتب متعادل و سالم برخوردار و از لحاظ مادی هم تامین باشد.

نداشتن «هدف» هم باعث پایین آمدن و کاهش انگیزه برای انجام بهتر کارها می شود هدف شاید بیشتر از دیگر امور در آموزش و پرورش و یادگیری موثر باشد چون در آموزش و یادگیری با روان، طرز نگرش و روحیه زبان آموز سرکار داریم.

امروزه تمامی متخصصین آموزش زبان هم در این موضوع اتفاق نظر دارند که هدف و انگیزه اهمیت خاصی در برنامه آموزش و یادگیری و یا عدم یادگیری دارد. انگیزه و هدف باعث می شود که زبان آموز توجه خاصی به مطلب یا مطالبی که به وی آموزش داده می شود بنماید در نتیجه مطالب را بهتر فرا خواهد گرفت.

استفاده از برنامه و روش تدریس غلط هم نتایج نامطلوبی به بار خواهد آورد. بطور مثال ممکن است گاهی پدر و مادر زبان آموز و حتی جامعه توقع و انتظار نادرستی از زبان آموز خویش و همچنین از معلن و نهاد آموزشی داشته باشند در حالی که هدف نهایی زبان اموزی به ویژه در سطح راهنمایی و متوسطه چیزی غیر از آن است که اکثر ما انتظار از آن داریم طبق گفته ب.و.بلباف «...درباره پایان دوره یادگیری زبان خارجی هدف تسلط مطلق نیست بلکه لحظه ای است که پس از آن شخص بتواند کمابیش روان









سایر محصولات :
آموزش زبان خارجی و عوامل افت تحصیلی

آموزش زبان خارجی و عوامل...

پاورپوینت ارزش پول

پاورپوینت ارزش پول...

آموزش بزرگسالان در جهان

آموزش بزرگسالان در جهان...

پاورپوینت اردشیر سیروس

پاورپوینت اردشیر سیروس...

آموزش بزرگسالان 20ص

آموزش بزرگسالان 20ص...

آموزش برای همه 16 ص

آموزش برای همه 16 ص...

پاورپوینت ارتباط بین سود و قیمت سهام 22 اسلاید

پاورپوینت ارتباط بین سود و...

آموزش الکترونیکی

آموزش الکترونیکی...

آموزش اثر بخش معلم از نظر گوردون 11ص

آموزش اثر بخش معلم از نظر...

آموزش ابتدایی 10 ص

آموزش ابتدایی 10 ص...

آموزش ، تشویق ، تنبیه

آموزش ، تشویق ،...

آموزش 27 ص

آموزش 27 ص...

پاورپوینت ادبیات

پاورپوینت ادبیات...

آلودگی محیط زیست 10ص

آلودگی محیط زیست 10ص...

آلودگی آب آلودگی هوا 14ص

آلودگی آب ...

پاورپوینت اخلاق عدالت رفتار منصفانه در مدیریت منابع انسانی

پاورپوینت اخلاق عدالت رفتار منصفانه در...

آشنایی با تاسیسات الکتریکی

آشنایی با تاسیسات...

پاورپوینت اجزای تشکیل دهنده دانشکده معماری

پاورپوینت اجزای تشکیل...

آشنایی با برخی مفاهیم و واژه های مورد عمل در بازرگانی خارجی

آشنایی با برخی مفاهیم...

پاورپوینت اثرات پسمانده های بر اکوسیستم های آبی

پاورپوینت اثرات پسمانده های بر...

آشنایی با برخی مفاهیم اساسی حسابداری مدیریت هزینه یابی برمبنای فعالیت، ارزیابی متوازن و ارزش افزو

آشنایی با برخی مفاهیم اساسی حسابداری مدیریت...

آشنایی با حسابداری

آشنایی با حسابداری...

پاورپوینت اثرات زلزه بر ساختمان

پاورپوینت اثرات زلزه بر ساختمان...

آسیا 30 ص

آسیا 30 ص...

مبانی نظری و پیشینه مدیریت کیفیت فراگیر

مبانی نظری و پیشینه...

آزمون های تشریحی

آزمون های تشریحی...

پاورپوینت اتوماسیون در تولید سنسورهاو کاربرد آنها

پاورپوینت اتوماسیون در تولید سنسورهاو کاربرد آنها...

آزادی فردی و حدود آن در حکومت اسلامی 18 ص

آزادی فردی و حدود آن...

پاورپوینت ابوالحسن میرعمادی

پاورپوینت ابوالحسن میرعمادی...

آرتریت 6ص

آرتریت 6ص...

دانلود پاورپوینت بازاریابی خدمات

دانلود پاورپوینت بازاریابی خدمات...

پاورپوینت ابعاد و استانداردهای مدارس راهنمایی

پاورپوینت ابعاد و استانداردهای مدارس...

آرتروز 12ص

آرتروز 12ص...

آرایه های ادبی

آرایه های ادبی...

پاورپوینت آیا در جامعه دهه امروزی حجاب

پاورپوینت آیا در جامعه دهه امروزی حجاب...

آرایه های ادبی

آرایه های ادبی...

پاورپوینت آنتونی گائودی

پاورپوینت آنتونی گائودی...

آرایه های ادبی 16 ص

آرایه های ادبی ...

آرامش به جای استرس امتحان 16ص

آرامش به جای استرس...

پاورپوینت آموزش نرم افزار TOPSIS

پاورپوینت آموزش نرم افزار TOPSIS...

آدمی و میکروبها 6ص

آدمی و میکروبها 6ص...

آداب و رسوم و گویش نیشابوری 31ص

آداب و رسوم...

پاورپوینت آلوار آلتو

پاورپوینت آلوار آلتو...

آداب و رسوم خراسان 50 ص

آداب و رسوم...

پاورپوینت آلدوروسی

پاورپوینت آلدوروسی...

آثار فعالیت انسان در بیابان 3ص

آثار فعالیت انسان...

آثار ضایعات محصولات کشاورزی بر جنبه های مختلف اقتصادی

آثار ضایعات محصولات کشاورزی بر جنبه های...

پاورپوینت آلاینده ها

پاورپوینت آلاینده ها...

آتشفشان ها 50ص

آتشفشان ها 50ص...

پاورپوینت آشنایی با رادیو

پاورپوینت آشنایی با...

گیاهان تیره نعناعیان 55 ص
گیاه ریحان 13 ص
گیاه چغندر قند 28 ص
گیاهان آپارتمانی 60 ص
برق
برق 10ص
بررسی نقش رسانه‌های جمعی(با تاکید بر تلویزیون) در الگوپذیری و رفتار کودکان
بررسی وضعیت فروش محصولات چرمی‌سبک (داخلی – خارجی)
بررسی وضعیت فعلی مدیریت بازار فیروزه صادراتی استان خراسان و ارائه راهکارههای مناسب جهت افزایش صاد
آویشن 55 ص
قاعده ضمان ید

کلمات کلیدی :یادگیری بان بان نگلیسی بان موز انش موزان بان ارجی موزش بان نظام موزشی یادگیری laquo حصیلی نگیزه موزان پرورش موزشی نگلیسی رنامه
  • ۹۶/۰۸/۱۲
  • رضا محسنی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی